kupa-bytu

kupa-nehnutelnosti-5-castych-chyb

cenynehCena nehnuteľnosti - faktory, ktoré ju ovplyvňujú. Predovšetkým je treba rozlišovať medzi ponukovou a realizačnou cenou nehnuteľnosti ...

Čítať celý článok...
 

Dedenie nehnuteľnosti. Dediť je možné zo zákona, zo závetu (testamentu) alebo z obpohreboch týchto dôvodov.   Ak nenadobudne dedičstvo dedič zo závetu, nastupujú namiesto neho dedičia zo zákona.

Čítať celý článok...
 

Ako postupovať, ak sa má podpis osvedčiť v zahraničí ? Ako je všeobecne známe, podpis prevodcu nehnuteľnosti (predávajúceho, dasvetrcu a pod.) musí byť na zmluve úradne osvedčený. Ak je prevádzajúci zastúpený na základe plnej moci, musí byť podpis na plnej moci osvedčený.

Čítať celý článok...
 

Poplatky na katastri. Výšku poplatkov na katastri určuje sadzobník zákona o správnych poplatkoch .koolky4 Medzi najdôležitejšie položky patria:

Čítať celý článok...
 

moneyPlatenie dane pri predaji nehnuteľnosti. Novela s účinnosťou od 1.1.2011 zrušila oslobodenie od platenia dane z príjmov plynúcich z predaja nehnuteľnosti, v ktorej mal predávajúci trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom (došlo k zrušeniu ustanovenia § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov).

Čítať celý článok...
 

manz  Darovanie nehnuteľnosti manželom. V praxi sa často stretávame s otázkou, či je možné darovať nehnuteľnosť manželom do ich bezpodielového spoluvlastníctva (napr. ako svadobný dar).

Čítať celý článok...
 

Úschova peňazí u notára sa v realitnom obchode považuje za jeden z najbezpečnejších spôsobov odovzdania kúpnej ceny. notarPeňažné prostriedky má v dispozícii neutrálna osoba – notár, ktorá zabezpečí, aby sa peniaze odovzdali tomu, komu sa na základe stanovených podmienok dostať majú.

Čítať celý článok...
 
Príprava nehnuteľnosti na predaj PDF Tlačiť E-mail

Má význam nehnuteľnosť pred predajom rekonštruovať alebo ponechať v pôvodnom stave? Túto dilemu riešia často predávajúci. Prax ukazuje, že nie vždy sa vyplatia rozsiahlejšie rekonštrukcie. Štatisticky je malá pravdepodobnosť, že sa "trafíte" do vkusu kupujúceho. Pomerne veľa kupujúcich oceňuje pôvodný stav (a tomu zodpovedajúcu cena), nehnuteľnosť si prispôsobia svojim predstavám. Finančne výhodnejšie sa ukazuje, aby sa predávajúci obmedzil len na finančne nenáročné úpravy. Zrejme je zbytočné dodávať, že ak je v nehnuteľnosti niečo nefunkčné, je potrebné to opraviť. V ďalšej časti som vybral osvedčené techniky, ktoré s obľubou používajú profesionáli zaoberajúci sa tzv. homestagingom. Homestaging je proces prípravy nehnuteľnosti na predaj, bez rekonštrukcie a (finančne) náročnejších úprav. Využívajú sa pritom znalosti z estetiky, interiérového dizajnu a psychológie.

Ako zatraktívniť nehnuteľnosť za minimálne náklady (homestaging)

ZAČNITE SO VSTUPOM

Prvotný dojem si kupujúci vytvára hneď pri vstupe na pozemok rodinného domu, vstupe do bytového domu, či vstupe do bytu. Vstup a okolie vstupu môže kupujúceho prilákať alebo odpudiť. I keď dojem z okolitého prostredia bytového domu nevieme ovplyvniť v plnej miere, negatívne pocity vieme aspoň čiastočne eliminovať. Nedovoľte, aby sa potenciálny kupujúci dlho zdržiaval v špinavom alebo inak zanedbanom prostredí. Dohodnite si stretnutie na konkrétny čas a čakajte svojho kupujúceho dolu pri vchode a hneď ho pozvite dovnútra, aby zbytočne dlho nevnímal okolité (negatívne) vplyvy.

V prípade rodinného domu viete ovplyvniť pôsobenie vstupu vo väčšej miere. Prejdite sa po ulici a zanalyzujte, čo by Vás ako kupujúceho odradilo od kúpy. Väčšinou je ale problém správne určiť nedostatky, neváhajte preto osloviť aj známych, aby sa prešli spolu s vami a pomohli vám určiť rušivé prvky, ktoré je potrebné odstrániť alebo aspoň eliminovať.

Odstráňte staré záhradné náradie, vyhoďte poškodený nábytok alebo ho opravte, či renovujte. Mŕtve rastliny neurobia najlepší dojem, nahraďte ich novými a nebojte sa použiť aj pestré rastliny a záhrada sa rozihrá farbami. Prerastené stromy, kríky, ktoré bránia kupujúcemu vo výhľade na prednosti nehnuteľnosti, odstráňte. Pokiaľ to nie je finančné náročné, vylepšite celkový vzhľad domu a obnovte zovňajšok fasády novou farbou alebo aspoň opravte poškodenia na fasáde a dlažbe.

ZBAVTE SA PACHOV

Každý zdravý človek vníma priestor nielen očami, ale aj čuchom a sluchom. Zmyslové vnímanie môže vyvolať silné emócie, pozitívne aj negatívne. Zbavte priestor nevábnych pachov. Vôňa vyprážanej ryby nemusí osloviť každého, preto pred obhliadkou aromatickejšie jedlá radšej nevarte. Rozvoňajte váš domov hoci aj „zástrčkovou voňkou“.

UPRACTE

Kľúčovým zmyslom, ktorý ovplyvňuje naše vnímanie, je zrak. Čistý, uprataný priestor nevytvára stresové situácie a dovoľuje bezpečné a plynulé pohybovanie sa po priestore. Táto jednoduchá, ale zato veľmi účinná technika úpravy nehnuteľnosti pred predajom, prináša veľké výsledky. Urobte generálny poriadok a nablýskajte kuchyňu, kúpeľňu, WC, nábytok, aj spotrebiče.

ZBAVTE SA ZBYTOČNOSTÍ

Priestor preplnený nábytkom a zbytočnosťami pôsobí opticky menšie. Ak je to možné, odstráňte ich. Odložte všetko, čo je osobné, čo priestor „zmenšuje“. Veľkolepé zbierky jelenieho parožia alebo porcelánových sloníkov nemusia osloviť každého. Treba sa odosobniť, nepredávajú sa totiž vaše zbierky alebo trofeje, ale obyčajný priestor. Začnite si postupne triediť veci a pripravovať na sťahovanie. Rovnako nedovoľte, aby vám niekto vstupoval do súkromia a cítil sa preto nepríjemne. Cieľom je odstrániť z nehnuteľnosti vašu „pečať“ a dodať priestoru univerzálnu atraktivitu, ktorá osloví väčšinu záujemcov.

DAJTE MIESTNOSTIAM ZMYSEL

Ďalším krokom k úspechu je správne „pochopenie“ priestoru. Ak predávate 3-izbový byt, mali by byť zrejmé tri obytné miestnosti. Dajte miestnostiam ich pravý význam, aby sa počítala každá miestnosť. Ak záujemca nevidí obývačku, lebo táto pôsobí viac ako pracovňa, akoby byt obývačku ani nemal. Nezabúdajte, že kupujúci verí len tomu, čo vidí, nie tomu, čím by to mohlo byť. Len sa zamyslite, IKEA predáva nábytok, ale ako ho predáva? Prezentuje ho ako súčasť zariadených modelových izieb, kuchýň, spální. Produkt vás osloví skôr, ako si ho viete predstaviť ako súčasť miestnosti. Ak by sme sa prechádzali len po sklade a pozerali na obrázky nábytku, sotva by nás niečo oslovilo.

PRETRIEĎTE A USPORIADAJTE NÁBYTOK

Pretrieďte, doplňte alebo usporiadajte nábytok tak, aby kupujúci mohol priestor „vychutnať“. Veľa kresiel alebo skriňového nábytku bráni vo výhľade a priestor zmenšuje. Kupujúci chce metre štvorcové, za ktoré má zaplatiť. Nebojte sa presunúť nadbytočné kreslo z obývačky do prázdnej izby a vytvoriť napr. čítací kútik. Usporiadajte nábytok tak, aby ste vytvorili čo najlepší vizuálny dojem.

ROZJASNITE PRIESTOR FARBAMI A SVETLOM

Ak sa rozhodnete nehnuteľnosť vymaľovať, ulahoďte pri výbere farby aj duši. Pôsobenie farieb v priestore vie emócie tlmiť aj provokovať. Vyberajte skôr neutrálne farby. Tmavé kúty a tmavé miestnosti rozjasnite novými farbami alebo svetlom. Málokto chce bývať v pochmúrnom priestore. Správna intenzita, farba a namierenie svetla dokáže zázraky. Miestnosť pôsobí príjemnejšie, ak je osvetlená rôznymi nezávislými svetlami, ako jedným veľkým, silným na plafóne.

OPRAVTE POŠKODENIA

Opravte poškodenia, nedajte kupujúcemu šancu na znižovanie ceny. Kvapkajúci vodovod, vŕzgajúce dvere alebo odpadávajúce dvierka na kuchynskej linke nie sú najlepším zrkadlom dobrého hospodára. Podvedome môže kupujúceho napadnúť, čo všetko je ešte pokazené a čo bude treba po kúpe opraviť. Ak sú vady, ktoré sa nedajú odstrániť alebo sa dajú odstrániť len finančne náročnou opravou (alebo výmenou), je potrebné na to kupujúceho upozorniť. Kupujúci by mohol po zistení zamlčanej vady žiadať zníženie kúpnej ceny, prípadne by mohol od kúpnej zmluvy odstúpiť a museli by ste mu vrátiť peniaze.

PRIPRAVTE „SCÉNU“

Zútulnite priestor dekoráciami, osvetlením alebo textíliami, či sviečkami. Oživte izby kvetinami, najlepšie čerstvo strihanými vo váze. Sedaciu súpravu v obývačke spestrite vankúšikmi. Do kuchyne naaranžujte ovocie, kvety, na jedálenský stôl pripravte prestieranie. Do kúpeľne dajte čisté uteráky a pár sviečok. V spálni dajte nové posteľné prestieranie. Takýmito nepatrnými drobnosťami vytvoríte domov, do ktorého sa bude chcieť každý nasťahovať.

Teraz je už vaša nehnuteľnosť pripravená na veľkolepé predstavenie, teraz nechajte vyhotoviť profesionálne fotky pre prezentáciu vašej nehnuteľnosti na internete alebo v tlači a pripravte sa na obhliadky potenciálnych kupcov.

 

« späť